Kurt Nilsson av Povel Ramel


Guddag på er alla, mitt namn ä Karl Nilsson
och jag ville sjunga en visa om mig själv.
Jag föddes i Småland av egna föräldrar, ja närmre bestämt i en by som hette By.
Ett rött litet torp med mossa på sitt tak 
bak fönstret närmast köket jag först såg dagens ljus.
 En säng och en stol, två stolar till och ett bord,
just så såg rummet ut där jag . . . först såg dagens ljus.
Traddirallanemej, hugg i och håll
Min mor hette Sara Beata Johanna
Elvira Johanna Katrina Karolin
Gustava Pernilla Johanna Teres 
Albertina Johanna, min fader hette Kurt.
Dom var, har man sagt, ett rekorderligt par
Dom var på gott och ont, ja, dom var som folk är mest.
Min far han var stins, min mor hon kläckte ägg.
Dom tjnte lite pengar, dom var som folk är mest.
För traddiralladedej, hugg i och håll
I skolan i Frönum jag lärde att stava
och läsa och skriva och räkna och fysik
vi voro 24 elever i klassen, 
Jag satt mot katedern där magister Mallblom satt.
Vid mig satt en pojk, och därbredvid en pojk
Vid sidan av en pojke, en flicka och en pojk.
Bak dom satt en pojk, en jänta och en tös
Och därbakom en kvinna, en pojke och en .... pojk
För traddiralladedej, hugg i och håll
Jag gick första klassen och andra och tredje
och sen gick jag f-f-f-fjärde, och sen så gick jag hem
Fick jobb upp vid sågen och staplade bräder
och bräder och bräder där och bräder omigen.
En del la jag så, ocn andra la jag så
en del la jag åt sidan, en del la jag . . . för sig
En del hade hål, dom lade jag för sig
Och andra var för korta, dom lade jag för sig,
för traddiraiaddi...
En del hade kantfnas, dom la jag på sitt sätt.
En del hade böjt sig, dom lade jag för sig.
En del var angripna av blåhjon och nattsmyg,
dom la jag åt sidan i en särskild hög för sig.
En del hade krympt, dom lade jag för sig
En del var prima virke, dom lade jag för mig.
Jag staplade björk och ask och lönn för sig
Sen for jag till Amerika ett tag och hem igen.
För traddirallanedej, hugg i och håll
Sen gifte jag mig med min hustru Linnea
Och vi fick en pojke, en flicka och en ... son.
Vi flytta till Skövde, och dom gick i skolan
Och dom tog studenten och blev gifta och fick barn.
Som nu vuxit upp och gift sig och fått barn
som just har slutat skolan och gift sig och fått barn,
som just vuxit upp och gift sig och fått barn. 
Och jag blev skild och gift och stins och far till femton barn.
Som just vuxit upp och gift sig och fått barn
som just har slutat skolan och gift sig och fått barn,
Som just vuxit upp och gift sig och fått barn
som just har slutat . . .









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0